close
19 Μαι 2008 299
ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ
ΠΛΑΙΣΙΟ

2007 - 2009

ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
ΤΗΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΦΡΟΥΡΗΣΗΣ
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΡΑΤΗΣΗΣ (Υ.Ε.Φ.Κ.Κ.)

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΤΟΥΣ


ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Κύριε υπουργέ, κύριοι εκπρόσωποι κομμάτων και φορέων, αγαπητοί συνάδελφοι,

Το παρόν υπόμνημα αποτελεί ένα ευσύνοπτο και κατά το δυνατόν επιμελημένο οδηγό των βασικών θεσμικών, υπηρεσιακών και οικονομικών προβλημάτων και αιτημάτων των εξωτερικών φρουρών καταστημάτων κράτησης, όπως έχουν σταχυολογηθεί από τα αντιπροσωπευτικά συλλογικά τους όργανα και έχουν τύχει επεξεργασίας τελικά από το διοικητικό συμβούλιο της ομοσπονδίας μας. 'Oπως γνωρίζετε ήδη, οι διεκδικήσεις μας αλλά και η συνδικαλιστική μας εκπροσώπηση διαπνέονται από πνεύμα ορθολογισμού, σοβαρότητας, αξίας στις αρχές που πρεσβεύουν και εμπιστοσύνης τόσο στην φυσική και πολιτική μας ηγεσία, που προσωποποιείτε, όσο και στα απλά μέλη μας που υπηρετούν στα σωφρονιστικά καταστήματα όλης της χώρας.
Προσμένουμε σε καλή επικοινωνία και είμαστε βέβαιοι ότι με βηματοδότη το παρόν υπόμνημα ότι θα καταβληθούν εκατέρωθεν οι καλύτερες προσπάθειες για να βελτιώσουμε τις συνθήκες εργασίας των συναδέλφων, επ¢ αγαθώ του κοινωνικού συνόλου πρώτιστα, αλλά και των συναδέλφων που υπηρετούν σε αντίξοες συνθήκες και εργάζονται στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο των σωφρονιστικών καταστημάτων.
Είμαστε στη διάθεσή σας , με υπευθυνότητα για οποιαδήποτε συνάντηση με εσάς και τους συνεργάτες σας για την συζήτηση των θεμάτων που αναφέρονται στο παρόν.



ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ


1.1 Προσλήψεις

Το 1999 στα πλαίσια οργάνωσης της Υπηρεσίας Εξωτερικής Φρούρησης, εκτιμώντας τις ανάγκες της νέας Υπηρεσίας, θεσπίστηκαν τρεις χιλιάδες σαράντα (3040) οργανικές θέσεις. Σήμερα, οκτώ χρόνια μετά, υπηρετούν περίπου μόνο χίλιοι εξακόσιοι (1600) Εξωτερικοί Φρουροί. Επιπλέον, οι ανάγκες της Υπηρεσίας αυτά τα οκτώ χρόνια έχουν διογκωθεί, αφού οι κρατούμενοι αυξήθηκαν κατά 40%, ενώ ιδρύθηκαν πέντε νέες Υπηρεσίες (Μαλανδρίνο το 2001, Ελεώνας Θηβών το 2001, Κασσάνδρα Χαλκιδικής το 2003, Τρίκαλα το 2007, Δομοκός το 2007) αυξάνοντας την ανάγκη στελέχωσης σε επιπλέον τετρακόσιους (400) υπαλλήλους.
Επιπλέον σχεδιάζεται η λειτουργία άλλων τεσσάρων Υπηρεσιών εντός του τρέχοντος έτους και του 2009 (Γρεβενά, Σέρρες, Δράμα και Χανιά), ανάγκης συνολικής στελέχωσης περίπου τετρακοσίων ογδόντα (480) υπαλλήλων.
Δηλαδή το ποσοστό των κενών οργανικών θέσεων, είναι περισσότερο από το 50%. Είναι ευκολονόητο ότι το ισοζύγιο αναγκών – προσωπικού, είναι επιβαρυμένο και συνεχώς χειροτερεύει. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι σήμερα οφείλονται στους Εξωτερικούς Φρουρούς περισσότερες από δώδεκα χιλιάδες (12.000) δεδουλευμένες ημέρες αναπαύσεις, συνολικής δαπάνης άνω των 600.000 €.
Προτείνουμε: Σήμερα η επάνδρωση είναι επισφαλής και υπάρχει καταπόνηση του προσωπικού καθώς σε πολλές Υπηρεσίες δουλεύουν χωρίς ημέρες αναπαύσεως (ρεπό) και μάλιστα χωρίς να αποζημιώνονται. Το 2007 έχουμε 1600 κενές οργανικές θέσεις, ενώ το 2008 αναμένεται το έλλειμμα να αυξηθεί περαιτέρω, λόγω της λειτουργίας νέων υπηρεσιών. Είναι, λοιπόν, αναγκαίο να προγραμματιστούν και να υλοποιηθούν μαζικές προσλήψεις.


1.2 Ιεραρχία

Η Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης ανήκει στο Υπουργείο Δικαιοσύνης αλλά διοικείται από αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. αυτή η λύση προτάθηκε ως προσωρινή το 1999 καθώς ως συναφή υπηρεσία η ΕΛ.ΑΣ. συμφώνησε να υποβοηθήσει το έργο της νεοσύστατης Υπηρεσίας.
Με τον Ν.2721/99 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3388/05 και το Π.Δ. 215/06 προβλέπετε η δημιουργία ιεραρχίας αποτελούμενης από Εξ. Φρουρούς και η σταδιακή αποχώρηση των αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ.
Ο λόγος που μέχρι σήμερα δεν δημιουργήθηκε ιεραρχία, ήταν η απουσία θεσμικού πλαισίου, που όμως με το Π.Δ. 215/06 προβλέφθηκε. Το 2008 πρέπει να υπογραφεί η Υπουργική Απόφαση που να ρυθμίζει, την εξεταστική ύλη, την διδακτέα ύλη και γενικότερα την λειτουργία της σχολής βαθμοφόρων, ώστε δημιουργηθεί σταδιακά ιεραρχία, κατά τις ισχύουσες διατάξεις.
Προτείνουμε: Η Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης διοικείται από περίπου 100 αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. οι οποίοι τοποθετούνται από το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. χωρίς καμία δυνατότητα παρέμβασης από το Υπουργείο μας. Είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί η Υπουργική Απόφαση λειτουργίας σχολής βαθμοφόρων και να ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής (με γραπτές εξετάσεις) εντός του τρέχοντος έτους.


1.3 Δικαίωμα μετατάξεων στους Εξωτερικούς Φρουρούς

Οι Εξωτερικοί Φρουροί, είναι ένας από τους ελάχιστους εργαζόμενους του ευρύτερου δημοσίου τομέα, που δεν τους επιτρέπεται το δικαίωμα μετάταξης (Ν. 2721/99). Δεδομένου όμως, ότι περίπου το 1/3 επί του συνόλου των υπαλλήλων είναι πτυχιούχοι ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης, το δημόσιο στερεί και στερείται τις υπηρεσίες αξιόλογου προσωπικού, που σε κάθε περίπτωση θα μπορούσε να αξιοποιήσει σε διάφορες διοικητικές και άλλες θέσεις. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε, ότι ενώ τα Κατ. Κράτησης στερούνται διοικητικού και νοσηλευτικού προσωπικού, υπάρχουν δεκάδες Εξωτερικοί Φρουροί που έχουν ανάλογα προσόντα (νοσηλευτές, λογιστές, κ.α.).
Προτείνουμε: Ως αρνητικό στοιχείο προκρίνεται συχνά ότι το δικαίωμα μετάταξης θα οδηγήσει σε φυγή του προσωπικού. Στην πραγματικότητα αυτό δεν είναι δυνατό καθώς το πλαίσιο μετατάξεων στο Δημόσιο, περιλαμβάνει μια σειρά από ασφαλιστικές δικλείδες. Επιπλέον, θα μπορούσε αρχικά να γίνουν αποσπάσεις εντός των Καταστημάτων Κράτησης (διοικητικοί, νοσηλευτές και άλλες ειδικότητες με κενές οργανικές θέσεις), ώστε να ενισχυθεί γενικότερα η Υπηρεσία των Καταστημάτων Κράτησης.


1.4 Αλλαγή του καθεστώτος εισαγωγής των νεοδιορίστων στην σχολή και διορισμού τους. Επαναφορά του καθεστώτος που ίσχυε με τον Ν. 2721/99

Σύμφωνα με την παράγραφο 6, του άρθρου 1, του Ν.3388/05 «Οι επιλεγόμενοι διορίζονται στις θέσεις κλάδου ΔΕ Προσωπικού Εξωτερικής Φρούρησης με το βαθμό του Φρουρού, ύστερα από επιτυχή παρακολούθηση προγράμματος βασικής εκπαίδευσης σε σχολές του Υπουργείου Δικαιοσύνης ή της Ελληνικής Αστυνομίας διάρκειας δύο μηνών.». Η παραπάνω διάταξη αντικατέστησε, την διάταξη της παραγράφου 6, του άρθρου 49 του Ν. 2721/99, το οποίο όριζε ότι οι Εξωτερικοί Φρουροί πρώτα διορίζονται και αμέσως μετά ακολουθεί η εκπαίδευση τους (πρακτικά ορκίζονταν την 1η ημέρα της εκπαιδεύσεως τους). Η αντικατάσταση αυτή προτάθηκε από υπηρεσιακούς παράγοντες το 2003, με το σκεπτικό ότι αφενός θα συνέβαλε στην πειθαρχία και την καλή λειτουργία της σχολής, καθώς θα υπήρχε το ενδεχόμενο αποπομπής από την σχολή, άρα ο συνετισμός των δοκίμων θα ήταν δεδομένος και αφετέρου θα υπήρχε αμεσότητα στην εξέλιξη του προσωπικού καθώς αμέσως μετά την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού, θα πραγματοποιούταν η σχολή και αμέσως μετά οι επιτυχόντες θα διορίζονταν! Συνεπώς, η Υπηρεσία θα είχε εκπαιδευμένο προσωπικό άμεσα, τρεις μήνες μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Εντούτοις, η εφαρμογή των άνω διατάξεων κάθε άλλο παρά ιδανικές είναι. Η πρώτη εφαρμογή της διάταξης το 2007, επιφύλασσε μια σειρά από δυσάρεστες εξελίξεις. Πρώτον, οι δόκιμοι ανέμεναν επί διμήνου τον διορισμό τους, δεύτερον πληρώθηκαν μετά τον διορισμό τους, δηλαδή επί τέσσερεις μήνες ήταν απλήρωτοι και τρίτον όταν πληρώθηκαν, έκπληκτοι είδαν ότι αποζημιώθηκαν μόνο για τους δύο μήνες της σχολής και όχι και για τους δύο μήνες που με ευθύνη της Υπηρεσίας, ανέμεναν την παρουσίαση τους για εκτέλεση υπηρεσίας. Το γεγονός αυτό, είναι πρωτάκουστο, οδηγεί τους νέους συναδέλφους σε οικονομική ένδεια, αβεβαιότητα και απελπισία. Δεν απαντάτε σε κανένα άλλο εργασιακό χώρο, πολύ περισσότερο στο Ελληνικό Δημόσιο.
Προτείνουμε: Καταρχήν, οι συνάδελφοι να αποζημιωθούν για όλο το διάστημα από την έναρξη της σχολή μέχρι τον διορισμό τους και όχι μόνο για τους δύο μήνες που διήρκησε η σχολή. Τέλος, πρέπει το πρόβλημα να επιλυθεί ώστε να μην αδικηθούν περαιτέρω και οι μελλοντικά προσλαμβανόμενοι συνάδελφοι, συνεπώς, κατά την άποψη μας, πρέπει είτε με νομοθετική ρύθμιση να διασφαλιστεί η αμεσότητα πρόσληψης, μετά το πέρας της σχολής, των δοκίμων συναδέλφων, είτε εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό, να επανέλθει η διάταξη της παραγράφου 6, του άρθρου 49 του Ν. 2721/99 και οι δόκιμοι Εξωτερικοί Φρουροί να διορίζονται πριν την έναρξη της εισαγωγικής σχολής.


1.5 ¢δειες παραμεθορίου

Το Π.Δ. 215/06 αναφέρει ρητά στην παρ. 5 άρθρο 17 «λοιπές άδειες, διατάξεις νόμων ή κανονιστικών διαταγμάτων που ισχύουν για τη χορήγηση άλλων αδειών στους δημοσίους υπαλλήλους εφαρμόζονται και στους υπαλλήλους της Εξωτερικής Φρούρησης». Παρόλα αυτά η υπηρεσία ερμηνεύοντας λανθασμένα ή αγνοώντας την παραπάνω διάταξη, δεν χορηγεί άδειες παραμεθορίου στις ακριτικές υπηρεσίες εξωτερικής φρούρησης. Πέρα από την νομική πλευρά και ερμηνευτική διάθεση, η οποία μας δικαιώνει απόλυτα, δεν είναι ηθικό και λογικό για μια Υπηρεσία, να μην προχωράει στην χορήγηση νομοθετημένων ευεργετημάτων, σε μια κοινωνική ομάδα που εργάζεται και δημιουργεί οικογένειες σε ευαίσθητες εθνικά περιοχές.
Προτείνουμε: Την έκδοση ερμηνευτικής διάταξης/εγκυκλίου της διεύθυνσης προσωπικού, στην οποία ρητά να χορηγούνται οι άδειες παραμεθορίου στους Εξωτερικούς φρουρούς.



ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
ΘΕΣΜΙΚΑ


2.1 Οπλοκατοχή, τροποποίηση της Κ.Υ.Α.

Ο ιδρυτικός νόμος της Υπηρεσίας Εξωτερικής Φρούρησης Ν.2721/99, προβλέπει την χρέωση υπηρεσιακού ατομικού οπλισμού στους Εξωτερικούς φρουρούς. Δυστυχώς μέχρι σήμερα αυτό δεν έχει εφαρμοστεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Είναι κατανεμημένος σ¢ όλες τις Φρουρές και περιλαμβάνει εκατοντάδες όπλα. Η χορήγηση υπηρεσιακού οπλισμού ατομικά σε κάθε Φρουρό προβλέπεται ως υποχρέωση της πολιτείας σε όλα τα νομοθετήματα που αφορούν την Υ.Ε.Φ.Κ.Κ. Το 1999 το Υπουργείο Εθνικής ¢μυνας, ανέλαβε την υποχρέωση να προχωρήσει σε διαγωνισμό 35.000 πιστολιών ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των ένοπλων υπηρεσιών του κράτους. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης είχε υπολογίσει τις ανάγκες του σε 1.300 πιστόλια ώστε να διατεθούν στους 1260 Εξωτερικούς φρουρούς, που υπηρετούσαν τότε. Δυστυχώς, ο διαγωνισμός παρόλο που ανέδειξε μειοδότρια εταιρεία, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ λόγω των ενστάσεων που υποβλήθηκαν τότε και φυσικά η προσωρινή λύση των λίγων και παλαιότατων περιστρόφων που δόθηκαν στις Φρουρές, παρέμεινε ως είχε.
Είναι γεγονός ότι η Κ.Υ.Α. 941/06 που έδωσε δικαίωμα αγοράς ατομικού οπλισμού στους Φρουρούς, βελτίωσε θεαματικά την κατάσταση οπλισμού και εκπαίδευσης στην Φρουρά. Δημιούργησε όμως και μια υπηρεσία δύο ταχυτήτων καθώς το 40% των συναδέλφων διαθέτουν σύγχρονα όπλα στα οποία έχουν εκπαιδευτεί, ενώ οι υπόλοιποι δεν διαθέτουν οπλισμό και αυτός τους διατίθεται μόνο κατά το χρόνο της υπηρεσίας. Επίσης, για να γίνει κατανοητή η προαναφερθείσα κατάσταση πρέπει να ληφθούν υπόψη τα εξής:
Στην νομοθεσία προβλέπεται η ατομική χορήγηση υπηρεσιακού όπλου, σε όλους τους Εξωτερικούς Φρουρούς. Σήμερα ακριβώς επειδή δεν έχει χορηγηθεί υπηρεσιακό όπλο, υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα ασφάλειας στις φυλάξεις στα νοσοκομεία και στις μεταγωγές. Στα νοσοκομεία καθώς οι συνάδελφοι που αντικαθιστούν τους έχοντες ιδιωτικό όπλο, εκτελούν υπηρεσία άοπλοι (τουλάχιστον μέχρι να τους προμηθεύσει η Υπηρεσία) και στην αντίθετη περίπτωση όταν αντικαθίσταται υπάλληλος που εκτελεί υπηρεσία με υπηρεσιακό όπλο, από συνάδελφο που κατέχει ιδιωτικό τότε το υπηρεσιακό όπλο παραμένει στα αζήτητα! Το πρόβλημα είναι οξύτερο, σε βαθμό να μην μπορεί να λειτουργήσει η Υπηρεσία, στις μεγαλύτερες Υπηρεσίες και ειδικά στον Κορυδαλλό, όπου μια τυπική ημέρα φρουρούνται δέκα με δεκαπέντε νοσοκομεία. Στις μεταγωγές, συμβαίνει το εξής, προτιμούνται για εκτέλεση μεταγωγών συνάδελφοι που κατέχουν ιδιωτικό ατομικό οπλισμό και λόγω επάρκειας (εκπαίδευση, εξοικείωση) αλλά και από το φόβο μήπως ο κρατούμενος εισαχθεί σε νοσοκομείο, οπότε σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να προβλεφθεί η μεταφορά του υπηρεσιακού οπλισμού πίσω στην Φρουρά. Είναι βέβαια αντιληπτό, ότι η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί έτσι, ειδικά όταν δεν υπάρχει σε εξέλιξη κανένα πρόγραμμα προμήθειας ατομικού υπηρεσιακού οπλισμού. Μόνη λύση είναι να χρεωθούν τα ήδη υπάρχοντα υπηρεσιακά όπλα, ατομικά οι Εξωτερικοί Φρουροί.
Από τους χίλιους εξακοσίους (1600) μόνιμους υπηρετούντες Φρουρούς, περίπου οι εξακόσιοι (600) έχουν ή θα αποκτήσουν σύντομα ιδιωτικό ατομικό οπλισμό. Δηλαδή υπολείπονται περίπου χίλιοι (1000) Φρουροί στους οποίους πρέπει να χορηγηθεί υπηρεσιακό όπλο. Οι Φρουρές έχουν στην διάθεση τους αρκετές εκατοντάδες όπλα (περίστροφα) τα οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι αρκετά ώστε να χρεωθούν στους μη κατέχοντες ιδιωτικό όπλο Εξωτερικούς Φρουρούς.
Προτείνουμε: Παρ¢ όλο που το μέγεθός του προβλήματος και των επιπτώσεων, δημιουργεί, ίσως, την αίσθηση του δυσεπίλυτος ζητήματος, η λύση είναι απλή και άμεσα εφαρμόσιμη.
Συγκεκριμένα:
1. Να διατεθούν τα υπάρχοντα υπηρεσιακά όπλα σε όσους Φρουρούς δεν κατέχουν ιδιωτικό ατομικό όπλο, όπως άλλωστε προβλέπεται και στην κείμενη νομοθεσία.
2. Στις φρουρές που τα υπηρεσιακά όπλα δεν επαρκούν να ζητηθούν επιπλέον όπλα από τις Αστυνομικές Διευθύνσεις ή να ανακατανεμηθούν μεταξύ των Φρουρών, με προτεραιότητα την κάλυψη των αναγκών στις μεγάλες Υπηρεσίες.
3. Παράλληλα, πρέπει να ξεκινήσει διαγωνισμός προμήθειας σύγχρονου οπλισμού (προβλέπεται στο Π.Δ. 215/06), ώστε σε εύλογο χρονικό διάστημα το πρόβλημα να εξαλειφθεί οριστικά, χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι υπάρχει πλέον διαθέσιμο κονδύλι της τάξης των 300.000€, το οποίο αρχικά αρκεί για την αγορά εκατοντάδων υπηρεσιακών πιστολιών.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Είναι γεγονός ότι η Κ.Υ.Α. «ιδιωτικού ατομικού οπλισμού» αποτέλεσε σημαντικότατο βήμα στην προσπάθεια της πολιτικής και υπηρεσιακής ηγεσίας του Υπουργείου μας για αναβάθμιση και καλύτερη εκπαίδευση των Εξωτερικών φρουρών. Ωστόσο, με την εμπειρία ενός χρόνου από την εφαρμογή της και κυρίως μετά την θεσμοθέτηση του κανονισμού λειτουργίας (Π.Δ. 215/06), έχουν διαφοροποιηθεί κάποιες διατάξεις ενώ κάποιες άλλες δημιουργούν δυστοκία στην εφαρμογή της Κ.Υ.Α., οπότε πρέπει να αναθεωρηθεί (ουσιαστικά να επικαιροποιηθεί).
Συγκεκριμένα:
1. Στην παρ. 2 του άρθρο 1, προβλέπεται ότι ο Εξωτερικός Φρουρός οπλοφορεί κατά τον απαραίτητο χρόνο μετάβασης του από και προς την υπηρεσία του. Αυτή η διάταξη συμπεριλήφθηκε στην Κ.Υ.Α. μετά από απαίτηση της ΕΛ.ΑΣ. παρ¢ όλες τις αιτιολογημένες αντιρρήσεις του Υπουργείου μας καθώς οι Εξωτερικοί Φρουροί βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα και επιφυλακή. Τότε συμφωνήθηκε το ζήτημα να επιλυθεί στο διάταγμα του κανονισμού της Υ.Ε.Φ.Κ.Κ. Πράγματι το Π.Δ. 215/06 προβλέπει στην παρ. 2 του άρθρου 1 «το προσωπικό αυτό βρίσκεται σε διατεταγμένη υπηρεσία σε κάθε περίπτωση που καθίσταται αναγκαία η παρέμβαση του». Συνεπώς επί της ουσίας οι Εξωτερικοί Φρουροί οπλοφορούν διαρκώς, καθώς, συνεχώς βρίσκονται σε διατεταγμένη υπηρεσία. Σημειώνουμε ότι και οι αστυνομικοί λόγω της ακριβώς ίδιας διάταξης στον αντίστοιχο κανονισμό τους, έχουν το ανάλογο δικαίωμα οπλοφορίας. Ωστόσο, φρονούμε ότι η διάταξη της Κ.Υ.Α. 941 πρέπει να αφαιρεθεί ώστε να είναι και τυπικά σύμφωνη με το Π.Δ. 215/06.
2. Στην παρ. 3 του άρθρου 1, προβλέπεται ότι στην διάρκεια άδειας μεγαλύτερης των 5 ημερών παραδίδει τον οπλισμό του στην υπηρεσία του ή τον φυλάσσει στην οικεία του. ¼μως στην άδεια οπλοφορίας που χορηγείται, από παράλειψη προφανώς, δεν έχει αναγραφεί το δικαίωμα του υπαλλήλου να φυλάσσει το όπλο του στην οικεία του. Συνεπώς πρέπει στην άδεια οπλοφορίας να διορθωθεί η επισήμανση και να αναγραφεί η διάταξη ως ισχύει.
3. Στην παρ. β του άρθρου 3, προβλέπεται ότι στην αυτόβουλη εκπαίδευση οι Εξωτερικοί Φρουροί παραλαμβάνουν υπηρεσιακό σημείωμα από τον διοικητή τους για τον χρόνο και τόπο εκπαίδευσης. Ωστόσο, αυτή η διάταξη είναι εντελώς ανεφάρμοστη καθώς α) όλοι οι Εξ. Φρουροί είναι εγγεγραμμένοι σε σκοπευτικούς συλλόγους (μετά από συμφωνία της Ομοσπονδίας μας, με την Σκοπευτική Ομοσπονδία Ελλάδος ΣΚ.Ο.Ε.) συνεπώς ως σκοπευτές δεν χρειάζονται άδεια από τον διοικητή και β) στο Π.Δ. 215/06 δεν ενσωματώθηκε αυτή η διάταξη για τον υπηρεσιακό οπλισμό, δηλαδή ο κάτοχος του υπηρεσιακού όπλου δεν χρειάζεται άδεια από τον διοικητή για να εκπαιδευτεί αυτόβουλα. Παράλληλα σύμφωνα με τον Ν.3388/05, το Π.Δ. 215/06 και την ΚΥΑ 941/06 «ότι ισχύει για τον υπηρεσιακό οπλισμό, ισχύει και για τον ιδιωτικό ατομικό οπλισμό». Συνεπώς η διάταξη αυτή έχει καταργηθεί ήδη, απόδειξη αυτού είναι ότι εδώ και δύο χρόνια, δηλαδή από εφαρμογή της ΚΥΑ, ούτε μια βεβαίωση πανελλαδικά έχει εκδοθεί.
Προτείνουμε: Πρέπει να τροποποιηθεί η εν λόγω Κ.Υ.Α. καθώς το Π.Δ. 215/06 ως μεταγενέστερο νομοθέτημα την έχει διαφοροποιήσει σε βασικά σημεία της.


2.2 Μετεκπαίδευση προσωπικού, εκπαίδευση σε ειδικά αντικείμενα.

Σύμφωνα με το Π.Δ. 215/06, το προσωπικό της Υπηρεσίας Εξωτερικής Φρούρησης εκπαιδεύεται ανά έξι μήνες σε ειδικά αντικείμενα όπως : οπλοτεχνική, μεταγωγές, κ.α. Ωστόσο αυτή η διάταξη δεν εφαρμόζεται, με αποτέλεσμα υπάλληλοι της μοναδικής ειδικής ένοπλης υπηρεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, να μην συντηρούνται σε κρίσιμα αντικείμενα. Δυστυχώς και η ανέγερση της Σχολής Εξωτερικής Φρούρησης έχει καθυστερήσει, με αποτέλεσμα όχι μόνο μετεκπαιδεύσεις να μην μπορούν να εκτελεστούν αλλά και ούτε καν η εισαγωγική εκπαίδευση των δοκίμων.
Προτείνουμε: Η Ομοσπονδία μας έχει καταθέσει αναλυτική πρόταση για μετεκπαίδευση των Φρουρών, που προβλέπει μεταξύ άλλων α) αναλυτικό πρόγραμμα τριήμερης μετεκπαίδευσης και β) την ίδρυση τριών (3) τμημάτων εκπαιδευτών. Η υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών ελαχιστοποιεί τόσο το κόστος όσο και τον χρόνο της μετεκπαιδεύσεως.


2.3 Θάνατος Εξωτερικού Φρουρού εν ώρα Υπηρεσίας

Είναι καθήκον της Πολιτείας, να διασφαλίσει ότι στην απευκταία περίπτωση που συνάδελφος χάσει την ζωή του, κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του, η ποιότητα ζωής της οικογένειας του θα είναι εξασφαλισμένη.
Προτείνουμε: την υιοθέτηση της ακόλουθης νομοθετικής διάταξης «Τέκνα ή εν χηρεία σύζυγοι Εξωτερικών Φρουρών Καταστημάτων Κράτησης που πέθαναν κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας ή εξ αιτίας της υπηρεσίας, διορίζονται σε κενή οργανική θέση του Υπουργείου Δικαιοσύνης».


2.4 Αύξηση του αριθμού των νοσοκομείων των κρατουμένων και ένταξη τους στο Ε.Σ.Υ.

Αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός ότι το νοσοκομείο κρατουμένων, στο συγκρότημα του Κορυδαλλού, δεν επαρκεί για την νοσηλεία των κρατουμένων αλλά ούτε η στελέχωση και η υποδομή του είναι ικανοποιητική.
Στην ουσία το Νοσοκομείο Κρατουμένων λειτουργεί σε επίπεδο αναρρωτηρίου, καθώς όλα τα περιστατικά προωθούνται σε νοσοκομεία. Συνέπεια αυτών των μεταγωγών, είναι οι ασθενείς κρατούμενοι να ταλαιπωρούνται, το προσωπικό της Εξωτερικής Φρουράς και ιδιαιτέρως οι υπάλληλοι της φρουράς του Κορυδαλλού να επιβαρύνεται και κυρίως να διακυβεύεται συνεχώς η ασφάλεια του προσωπικού και του κοινωνικού συνόλου από απόπειρες απόδρασης τόσο κατά την διάρκεια των μεταγωγών όσο και της φρούρησης των κρατουμένων σε κοινούς θαλάμους στα εξωτερικά νοσοκομεία.
Προτείνουμε: Την κατασκευή και λειτουργία δύο ακόμη νοσοκομείων κρατουμένων, ένα στη Β. Ελλάδα και ένα στην Κρήτη ή την κατασκευή αντίστοιχα δύο πτερύγων ασφαλείας σε ήδη λειτουργούντα νοσοκομεία στις παραπάνω περιοχές και ενίσχυση του προσωπικού και των μέσων στο ήδη υπάρχον νοσοκομείο του Κορυδαλλού. Επίσης, προτείνουμε την ένταξη των νοσοκομείων αυτών στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) ώστε να διασφαλιστεί η ικανοποιητική τους λειτουργία και κατά συνέπεια η υγεία των κρατουμένων.


2.5 Τροποποίηση του Ν. 2776/99 (σωφρονιστικός κώδικας) σχετικά με την σύνθεση του συμβουλίου φυλακής.

Σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 2776/99 (σωφρονιστικός κώδικας), το συμβούλιο της φυλακής απαρτίζεται από τον διευθυντή του Κ.Κ. , τον αρχαιότερο κοινωνικό λειτουργό και τον αρχαιότερο ειδικό επιστήμονα. Παραβρίσκεται χωρίς δικαίωμα ψήφου, ο αρχιφύλακας του τμήματος της εσωτερικής φύλαξης. Το 2001 όμως συστήθηκε η Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης Κ.Κ. η οποία έχει τμήματα εξωτερικής φρούρησης σε όλα τα Κ.Κ. και ο διοικητής αυτών, είναι τμηματάρχης και ομοιόβαθμος, του αρχιφύλακα του τμήματος εσωτερικής φύλαξης. Συνεπώς, για λόγους ασφαλείας, καθώς σήμερα δεν εκπροσωπείται η εξωτερική φρουρά στον σχεδιασμό και στην λήψη αποφάσεων του κάθε Κ.Κ. αλλά και ισονομίας, πρέπει και οι δύο αρχιφύλακες να συμμετέχουν στο συμβούλιο φυλακής. Επιπλέον, η συμμετοχή του αρχιφύλακα εξωτερικής φρούρησης, θα ενισχύσει την συνεργασία μεταξύ των τμημάτων των Κ.Κ.
Προτείνουμε: Την τροποποίηση του άρθρου 10 του Ν. 2776/99 και την συμμετοχή του αρχιφύλακα της εξωτερικής φρούρησης, στο συμβούλιο φυλακής.


2.6 Ανανέωση με ευθύνη της Υπηρεσίας των οδηγών κατόχων διπλώματος Δ¢ κατηγορίας.

Η Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης, διαθέτει υπηρεσιακά οχήματα μεταγωγών (κλούβες) για την ασφαλή μετακίνηση των κρατουμένων. Απαιτούμενο δίπλωμα για την οδήγηση των οχημάτων αυτών, είναι η κατοχή διπλώματος Δ´. Σήμερα, πολλά από αυτά τα οχήματα δεν κινούνται, καθώς δεν υπάρχουν υπάλληλοι με το ανάλογο δίπλωμα. Αιτία είναι, το κόστος απόκτησης ενός διπλώματος κατηγορίας Δ¢ αλλά και η ανανέωση του κατά τακτά χρονικά διαστήματα. 'Eνας υπάλληλος, δεν έχει λόγους να καταβάλλει οικονομικά ποσά, που καταβάλλουν επαγγελματίες οδηγοί, ώστε να ανανεώσει το δίπλωμα κατηγορίας Δ¢ καθώς δεν δύναται να του είναι χρήσιμο πουθενά αλλού παρά μόνο στην εργασία του. Είναι χαρακτηριστικό, ότι κάθε χρόνο έχουμε και λιγότερες ανανεώσεις διπλωμάτων, με αποτέλεσμα να μην επαρκούν οι οδηγοί για την χρήση των ειδικών οχημάτων.
Προτείνουμε: Η ανανέωση των διπλωμάτων κατηγορίας Δ¢, να γίνεται με ευθύνη του Υπουργείου Δικαιοσύνης, είτε με την χορήγηση υπηρεσιακών διπλωμάτων, είτε μα την καταβολή των εξόδων ανανέωσης.


2.7 ¢γιος Λογγίνος

Είμαστε στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση, να σας γνωρίσουμε ότι με την από 07/02/2006 απόφαση της Διαρκής Ιεράς Συνόδου, ορίστηκε ο ¢γιος Λογγίνος ο Εκατόνταρχος, Προστάτης ¢γιος των Εξωτερικών Φρουρών Καταστημάτων Κράτησης. Η ιερά μνήμη του Αγίου Λογγίνου τιμάται κάθε 16 Οκτωβρίου έκαστου έτους.
Σκοπός της Ομοσπονδίας αλλά και του Υπουργείου θα πρέπει να είναι, να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση την ημέρα εορτασμού του Αγίου Προστάτη μας, με δοξολογίες και εκδηλώσεις με την παρουσία της πολιτικής και υπηρεσιακής ηγεσίας, ώστε η ημέρα αυτή να αποτελεί σημείο αναφοράς για τον Εξωτερικό Φρουρό και για την Υπηρεσία μας.
Προτείνουμε: Την καθιέρωση με Π.Δ. ή Υπουργική Απόφαση, της 16η Οκτωβρίου, ως εορταστική ημέρα για την Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης Κ.Κ.



ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

3.1 Μη θανάσιμα όπλα – Τύπου Pepperball
(ασφαλής μέθοδος διαχείρισης κρίσεων, διαδηλώσεων και εξεγέρσεων κρατουμένων)

Το πρόβλημα αντιμετώπισης ταραχών και εξεγέρσεων στους χώρους των φυλακών ή κατά την μεταγωγή βίαιων κρατουμένων είναι πανάρχαιο. Παραδοσιακές μέθοδοι όπως η χρήση αστυνομικών ράβδων φέρνουν σε επαφή το προσωπικό με τους ταραξίες με αμφίβολο αποτέλεσμα και κίνδυνο για τους φρουρούς. ¢λλες λύσεις όπως η χρήση πλαστικών βολίδων εμπεριέχουν μεγάλους κινδύνους μόνιμου τραυματισμού ή και θανάτου των κρατουμένων ενώ η χρήση ισχυρών χημικών («φυσούνες», CS κλπ) θέτουν σε κίνδυνο και τους χειριστές τους, λόγω των μακροχρόνιων επιπτώσεων στην υγεία όσων εκτίθενται στις ουσίες αυτές. Επίσης, η προμήθεια αυτών των μέσων, θα αποτρέψει τους Φρουρούς να κάνουν δραστική (θανάσιμη) χρήση του ατομικού τους οπλισμού, καθώς θα υφίσταται ένα μέσο αποτροπής και αντιμετώπισης, πριν την χρήση του όπλου τους.
Η Ομοσπονδία μας επανέρχεται στο αίτημα, της προμήθειας περιορισμένου αριθμού όπλων «μη θανάσιμης βίας». Θυμίζουμε ότι το αίτημα αυτό είχε για πρώτη φορά τεθεί μετά το συμβάν της 31/12/06 στην Φρουρά Κορυδαλλού, με την επίθεση 25-30 αναρχικών στο κατάστημα κράτησης. Οι εξεγέρσεις των κρατουμένων στα κ.κ. Μαλανδρίνου, Τρικάλων, Κέρκυρας, κ.α. θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί άμεσα και με ασφάλεια – πριν λάβει διαστάσεις- αν η Εξωτερική Φρουρά διέθετε τέτοια μέσα.
Η χρήση «όπλων μη θανάσιμης βίας», είναι ευρέως διαδεδομένη στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης και την Αμερική. Εξάλλου, κλιμάκιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης είχε παρακολουθήσει επίδειξη αυτών των μέσων, παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά η προμήθεια τους δεν προχώρησε. Η φιλοσοφία αυτών των όπλων, είναι ιδανική για τις υπηρεσιακές ανάγκες που καλείται να αντιμετωπίσει η Εξωτερική Φρουρά και ειδικότερα για την αντιμετώπιση εξεγέρσεων. Είναι καταρχήν αναίμακτο μειώνοντας την πιθανότητα ακούσιων τραυματισμών των κρατουμένων, ενώ και η δράση τους είναι τέτοια που δεν απαιτείται απευθείας πλήγμα για την καταστολή του στόχου.
Φυσικά δεν είναι ανάγκη να εξοπλιστεί μαζικά η Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης με αυτά τα μέσα, αλλά μόνο ένα μέρος των φρουρών (σκοπιές και περίπολα) ανά Κ.Κ. Η χρήση αυτών των μέσων από τις Εξωτερικές Φρουρές, δύναται να περιορίσει ή και να αποτρέψει εντελώς την ρίψη ναρκωτικών ουσιών και άλλων αντικειμένων από τον εξωτερικό χώρο των καταστημάτων κράτησης, καθώς πλέον οι σκοποί θα έχουν το απαραίτητο μέσο αποτροπής και αντιμετώπισης.
Προτείνουμε: να αγοραστούν τόσα τεμάχια όσες και οι εξωτερικές σκοπιές των καταστημάτων κράτησης και τα επανδρωμένα εποχούμενα περίπολα (περίπου 300 τεμάχια).


3.2 Αλεξίσφαιρα γιλέκα

Τα αλεξίσφαιρα γιλέκα που διαθέτει η υπηρεσία μας είναι απελπιστικά λίγα, καθώς η αντιστοιχία είναι ένα (1) γιλέκο ανά δέκα (10) υπαλλήλους. Δηλαδή κατά την εκτέλεση της τακτικής υπηρεσίας, δεν επαρκούν να διατεθούν σε όλους τους υπηρετούντες (!) με αποτέλεσμα οι περισσότεροι συνάδελφοι είτε να αγοράζουν δικά τους (ελάχιστο κόστος αγοράς 800€) ή να μην τα φοράνε καθώς ντρέπονται να φορέσουν αυτοί αλεξίσφαιρο γιλέκο και όχι ο συνάδελφος τους ! Το πρόβλημα θα μεγιστοποιηθεί, όταν θα λειτουργήσουν και οι νέες υπηρεσίες, καθώς θα χρειαστούν και νέα αλεξίσφαιρα γιλέκα που σήμερα, απλά, δεν υπάρχουν.
Προτείνουμε: αγορά αλεξίσφαιρων σε τέτοιο αριθμό, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των νέων καταστημάτων κράτησης (Γρεβενά, Νιγρίτας Σερρών, Δράμας και Χανίων) αλλά και μεγάλου αριθμού επιπλέον ώστε η αντιστοιχία φρουρών γιλέκων να αυξηθεί σε 1 προς 2 αρχικά και σταδιακά στο μέλλον να φτάσει κάθε φρουρός να έχει το αλεξίσφαιρο του.


3.3 Φορητοί ασύρματοι

Τραγικότερη κατάσταση επικρατεί στους φορητούς ασυρμάτους, όπου η αναλογία είναι ένας (1) ασύρματος ανά δεκαπέντε (15) υπαλλήλους, με αποτέλεσμα να εκτελούνται μεταγωγές, φρουρήσεις στα νοσοκομεία ή περιπολίες χωρίς φορητούς ασυρμάτους. Φυσικά δεν υπάρχει απόθεμα για τις νέες υπηρεσίες, για τις οποίες θα πρέπει να προγραμματιστεί επιπλέον και η προμήθεια σταθερού ασυρμάτου.
Προτείνουμε: αγορά φορητών ασυρμάτων σε τέτοιο αριθμό, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των νέων καταστημάτων κράτησης (Γρεβενά, Νιγρίτας Σερρών, Δράμας και Χανίων) αλλά και μεγάλου αριθμού επιπλέον ώστε η αντιστοιχία φρουρών ασυρμάτων να αυξηθεί σε 1 προς 2 αρχικά και σταδιακά στο μέλλον να φτάσει κάθε φρουρός να έχει τον ασύρματο του.


3.4 Χημικά μέσα

Τα χημικά μέσα που έχουν διατεθεί στις Φρουρές, ως κύρια μέσα αποτροπής, έχουν ημερομηνία λήξης, η οποία έχει παρέλθει χωρίς να έχουν γίνει ενέργειες αντικατάστασής αυτών.
Προτείνουμε: αγορά νέων χημικών και διάθεση των παλιών για εκπαιδεύσεις των φρουρών (κάθε έξι μήνες σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις)


3.5 Υπολογιστές

Οι υπηρεσίες εξωτερικής φρούρησης, απαιτείται να διατηρούν αρχείο γραμματειακής υποστήριξης που να περιλαμβάνει τις υπηρεσίες του προσωπικού, τις διάφορες αιτήσεις προς την υπηρεσία, τα αρχεία για τις μεταγωγές και τις φρουρήσεις στα νοσοκομεία που εκτελούνται, κ.α. Σήμερα, όλη αυτή η εργασία γίνεται χειρόγραφα και η αρχειοθέτηση σε φακέλους, δηλαδή επικρατεί μια κατάσταση που παραπέμπει σε προηγούμενες δεκαετίες. Επιπλέον, κατασπαταλείται ανθρώπινο δυναμικό σ¢ αυτές τις εργασίες, που σε κάθε άλλη περίπτωση θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διαφορετικά.
Οι Η/Υ πρέπει να συνδεθούν και με το αρχείο της φυλακής, ώστε αυστηρά διαβαθμισμένοι υπάλληλοι (π.χ. διοικητές, αξιωματικοί υπηρεσίας) να έχουν την ευχέρεια να παίρνουν αναγκαίες πληροφορίες (όπως προβλέπεται από τον σωφρονιστικό κώδικα και το Π.Δ. 215/06) από τον ατομικό φάκελο κρατουμένου που πρόκειται να μεταχθεί.
Προτείνουμε: Την αγορά και εγκατάσταση ενός Η/Υ σε κάθε υπηρεσία (σύνολο 24 υπηρεσιών), μαζί με εκτυπωτή, (κόστος μικρότερο των 20.000€)!


3.6 Χορήγηση υπηρεσιακών ειδών

Ιματισμός: Τα τελευταία τέσσερα χρόνια δεν έχει χρεωθεί ιματισμός, στολές – αρβύλες - μπουφάν, κ.α. Ειδικά οι νέοι συνάδελφοι χρεώθηκαν στην σχολή μόνο παντελόνι και χιτώνιο στολής, με αποτέλεσμα τώρα που παρουσιάζονται στις υπηρεσίες να μην διαθέτουν αρβύλες, πουλόβερ, μπουφάν, σήματα, εξαρτήσεις, κ.α. Ο κάθε νέος υπάλληλος ντύνεται κατά το δοκούν, με αποτέλεσμα η γενική εικόνα των υπηρεσιών να μην είναι η προσήκουσα.
Επίσης οι συνάδερφοι καταφεύγουν στην αγορά από το εμπόριο με αποτέλεσμα τόσο την γενική ανομοιομορφία όσο και την οικονομική τους επιβάρυνση.
Σημειώνουμε ότι γενικά παρατηρείται μια δυσπραγία στο θέμα προμήθειας ιματισμού αφού αντίθετα με τις κείμενες διατάξεις που προβλέπουν ανά δύο χρόνια προμήθεια υλικών, τα τελευταία τέσσερα χρόνια δεν έχει χρεωθεί ιματισμός, στολές – αρβύλες - μπουφάν, κ.α. Σας θυμίζουμε ότι τόσο η Κ.Υ.Α. (1999) όσο και το Π.Δ. 215 (2006) προβλέπουν χρέωση ιματισμού ανά δύο χρόνια!
Νέο έμβλημα της Υ.Ε.Φ.Κ.Κ. Με το Π.Δ. 215/06 τροποποιήθηκε το έμβλημα της υπηρεσίας, φρονούμε ότι άμεσα θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την προμήθεια των νέων σημάτων. Για την ιστορία θα σημειώσουμε ότι δεν υφίσταται επιπλέον κόστος για αυτή την προμήθεια, καθώς ενώ θα έπρεπε μέχρι σήμερα (σε έξι χρόνια υπηρεσίας) να έχουμε προμηθευτεί έξι (6) σήματα (όσες κι στολές), έχουν χορηγηθεί μόλις δύο (2).
Ατομικοί φακοί, βραχείες ράβδοι & χειροπέδες. Παρόλο που υπηρεσιακά και θεσμικά προβλέπεται η χρέωση σε κάθε εν ενεργεία υπάλληλο ενός φακού, μίας βραχείας ράβδου και ενός ζευγαριού χειροπεδών, αυτό ουδέποτε έχει πραγματοποιηθεί. Είναι άραγε δυνατόν να δικαιολογηθεί κανείς, γιατί μια Ειδική Υπηρεσία με επτά χρόνια λειτουργίας, να μην έχει χρεώσει σε υπαλλήλους της, χειροπέδες, ράβδους και φακούς;
Προτείνουμε: 'Aμεση προμήθεια και χορήγηση στους Εξωτερικούς φρουρούς όλων των υποχρεωτικών ειδών τόσο για τους ήδη υπηρετούντες, όσο και γι¢ αυτούς που εκπαιδεύονται στη σχολή καθώς και πρόβλεψη για χορήγηση των ειδών ιματισμού εντός της προθεσμίας που ορίζουν οι κείμενες διατάξεις.


3.7 Οχήματα

Τα διαθέσιμα υπηρεσιακά οχήματα (τζιπ) και ειδικά οχήματα μεταφοράς κρατουμένων (κλούβες) δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες τόσο των υπαρχόντων όσο και των νέων καταστημάτων κράτησης. Το πρόβλημα θα γιγαντωθεί όταν μέσα στο έτος 2008 θα λειτουργήσουν και τα τέσσερα νέα καταστήματα (Γρεβενά, Σέρρες, Δράμα, Χανιά). Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι τα οχήματα που υπάρχουν στις φυλακές είναι ήδη επτά χρόνων και κυρίως τα τζιπ σε πολλές περιπτώσεις έχουν πάρα πολλά χιλιόμετρα και πολύ μεγάλη καταπόνηση.
Προτείνουμε: 'Aμεση προμήθεια των αναγκαίων οχημάτων. Προγραμματισμός για μεσοπρόθεσμη αντικατάσταση των υπαρχόντων.


3.8 Δημιουργία Σχολής Εξωτερικής Φρούρησης

Είναι βέβαια γνωστό, ότι δεν υφίσταται σχολή εκπαίδευσης των Εξωτερικών Φρουρών, η έλλειψη αυτή δημιουργεί πλείστα προβλήματα τόσο στην εισαγωγική εκπάιδευση των δοκίμων, όσο και στις μετεκπαιδεύσεις, κ.α. Το προηγούμενο διάστημα, έχουν προταθεί δύο χώροι ανέγερσης σχολής στον Ελεώνα Θηβών και στην Ελευσίνα. Κατά την άποψη μας και οι δύο χώροι καλύπτουν τις απαιτήσεις ανέγερσης σχολής, η κατασκευή της οποίας, πρέπει να αρχίσει άμεσα. Θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα, η σχολή να συμπεριλαμβάνει και την κατασκευή σκοπευτηρίου. Η έλλειψη σκοπευτηρίου οδηγεί στην ελλιπέστατη πρακτική εκπαίδευση στον χειρισμό των όπλο, ενώ η θεωρητική (ξηρή) εκπαίδευση στις αίθουσες της σχολής καθιστώντας την, αρκούντως, επικίνδυνη. Λύση στα παραπάνω προβλήματα, θα έδινε η κατασκευή υπαίθριου σκοπευτηρίου, του οποίου η κατασκευή του είναι σχετικά εύκολη.
Αυτονόητο είναι, ότι η σχολή Εξωτερικής Φρούρησης, θα καλύψει όχι μόνο τις ανάγκες της Υπηρεσίας μας, αλλά συνολικά του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
Προτείνουμε: 'Aμεση επιλογή του χώρου και ανάθεση κατασκευής σχολής που να επαρκεί για την διαμονή και μάθηση τετρακοσίων (400) εκπαιδευομένων.


3.9 Ηλεκτρονικά μέσα

Σύστημα φραγής κινητών τηλεφώνων: Αυτό το σύστημα δεν επιτρέπει ούτε την διεξαγωγή κλήσεων από κινητό τηλ. ούτε και τη λήψη κλήσεων αντίστοιχα. Με τον τρόπο αυτό εξαλείφεται τόσο ο κίνδυνος οργάνωσης συντονισμένων έκνομων πράξεων (αποδράσεις, στάσεις, ρήψη ναρκωτικών κ.α.) καθώς και παύουν οι φήμες για παράνομες ενέργειες υπαλλήλων (εμπόριο κινητών από υπαλλήλους έναντι χρημάτων).
Κάμερες στους χώρους ευθύνης της εξωτερικής φρουράς: η τοποθέτηση καμερών σε φυλακές που δεν υπάρχουν σε σημεία και χώρους ευθύνης της εξωτερικής φρουράς, θα ελαχιστοποιούσαν όλες τις έκνομες ενέργειες που γίνονται ή επιχειρούνται. Κατά τα πρότυπα των νέων καταστημάτων υπάρχουν κάμερες σταθερές σε συγκεκριμένους χώρους και κάποιες άλλες κινητές με δυνατότητα εστίασης. Οι εικόνες που λαμβάνονται από αυτές προβάλλονται σε μόνιτορ που παρακολουθεί και χειρίζεται εξωτερικός φρουρός με αποτέλεσμα την άμεση αντίδραση της υπηρεσίας σε οποιαδήποτε προσπάθεια παράνομης ενέργειας. Επίσης οι λήψεις αυτές αποθηκεύονται για κάποιο χρονικό διάστημα σε σκληρούς δίσκους δημιουργώντας ημερήσια αρχεία. Δεδομένο θεωρείται και η ανταλλαγή εικόνας με τις εικόνες του κεντρικού control room της φυλακής. 'Eτσι σε περίπτωση στάσης εξέγερσης ή απόπειρας απόδρασης λαμβάνουν γνώση και οι δύο υπηρεσίες ταυτόχρονα και ανεξάρτητα.
Προτείνουμε: Η επένδυση στην τεχνολογία είναι ο μόνος τρόπος να προλαβαίνουμε και σε πολλές των περιπτώσεων να ξεπερνάμε το έγκλημα. Οι κάμερες και η φραγή κινητών πρέπει να είναι η αρχή προς αυτή την κατεύθυνση.


3.10 Φορητοί ανιχνευτές ναρκωτικών ουσιών – μετάλλων (όπλων).

Τεράστιο το πρόβλημα της εισαγωγής ναρκωτικών στις φυλακές της χώρας. 'Eνας από τους πολλούς τρόπους που επινοούν οι κακοποιοί να τα εισαγάγουν είναι μέσω των κρατουμένων κατά τη διάρκεια μεταγωγών, στα δικαστήρια και κατά τη νοσηλεία τους σε νοσοκομεία. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που εξωτερικοί φρουροί συνέλαβαν έπ¢ αυτοφώρω αυτούς που επιχειρούσαν κάτι τέτοιο. Παρόμοιο πρόβλημα παρατηρείται και με τα όπλα. Ουκ ολίγες φορές πιάστηκε κρατούμενος που προσπάθησε να αποκρύψει μαχαιροπίρουνο μετά από γεύμα σε νοσοκομείο ή ιατρικό εργαλείο ή βελόνα κ.α. Το ίδιο πρόβλημα δημιουργείται και κατά τα επισκεπτήρια στα νοσοκομεία. ¼που μια απλή σωματική έρευνα σε επισκέπτη δεν είναι πάντα δυνατόν να εντοπίζει τα πάντα, πόσο μάλλον μικρές ποσότητες ναρκωτικών.
Προτείνουμε: Προμήθεια φορητών ανιχνευτών ναρκωτικών ουσιών αλλά και μετάλλων. Η άμεση προμήθεια αυτών των ανιχνευτών (αναλογικά πάντα με τις μεταγωγές και τις φυλάξεις στα νοσοκομεία ανά υπηρεσία) θα έδινε λύση στο θέμα της εισαγωγής ναρκωτικών ή άλλων αντικειμένων από κρατούμενους, που για κάποιους λόγους βγαίνουν εκτός φυλακής (μεταγωγές σε δικαστήρια, νοσοκομεία κ.α.)


3.11 Δημιουργία ομάδας με εκπαιδευμένους σκύλους ανίχνευσης ναρκωτικών ουσιών (Κ9)

Τα ναρκωτικά στις φυλακές είναι γεγονός το οποίο ούτε κρύβεται ούτε παρ¢ όλες τις προσπάθειες όλων των φορέων καταπολεμείται αποτελεσματικά. Σήμερα σε όλες τις φυλακές οι έρευνες για την εύρεση ναρκωτικών εντός των χώρων της φυλακής γίνεται μόνο από σωφρονιστικούς υπαλλήλους και σε ελάχιστες των περιπτώσεων με ειδικούς σκύλους της ΕΛ.ΑΣ. Οι φιλότιμες προσπάθειες αυτές έχουν αρκετά αποτελέσματα, αλλά φυσικά δεν είναι αρκετές.
Προτείνουμε: Τη δημιουργία ομάδας με σκύλους - ανιχνευτές ναρκωτικών ουσιών που θα μεγιστοποιήσει τα αποτελέσματα των ερευνών και θα περιορίσει δραματικά την εμπορεία ναρκωτικών εντός των φυλακών. Η ομάδα αυτή θα είναι μόνιμη στις μεγάλες φυλακές και θα μετακινείται όπου κρίνεται απαραίτητο.


3.12 Υποδομές – συνθήκες εργασίας στις εξωτερικές φρουρές

Οι υπάλληλοι της εξωτερικής φρουράς βιώνουν σε κάθε φυλακή διαφορετικές συνθήκες.
Σκοπιές: μικρές (υπάρχουν και στρατιωτικές), στενάχωρες, με ελάχιστα έπιπλα και αυτά αγορασμένα από τ