close
ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΟΜΙΛΙΑ
ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΠΟΥΕΦ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΣΤΙΚΑ
ΣΤΟ 6ο ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ


Κύριε Υπουργέ, κύριε Βουλευτά, κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι των κομμάτων και των τοπικών φορέων, κύριε Ειδικέ Γραμματέα, κυρία γενική διευθύντρια, κύριοι διευθυντές, αγαπητοί φίλοι, συνάδελφοι μου.
'Eχω την τιμή να προλογίζω το 6ο Τακτικό Πανελλαδικό Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εξωτερικής Φρούρησης Κ. Κ. στην όμορφη πόλη των Τρικάλων. Το διοικητικό συμβούλιο, το προεδρείο του συνεδρίου και οι αντιπρόσωποι των 25 σωματείων μας, είναι εξοικειωμένοι με τις συλλογικές συμμετοχικές διαδικασίες που προβλέπει το καταστατικό της Ομοσπονδίας μας, όπως είμαι βέβαιος ότι πολύ σύντομα, αν όχι ήδη, θα εξοικειωθεί και η νέα πολιτική μας ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης και επίσημοι προσκεκλημένοι, που για πρώτη φορά βρίσκονται σε συνέδριο μας.
Οι πρώτες επαφές και η θεσμική συνεργασία των λίγων μηνών αυτών, με την νέα πολιτική μας ηγεσία, αποδεικνύει ότι εκτός του ότι έχουν προσωπικό κύρος, πολιτική εμπειρία και ήθος, έχουν και υψηλή συναίσθηση του καθήκοντος και ενδιαφέρον επιδεικνύουν για να επιλύσουν χρόνια προβλήματα της Υπηρεσίας μας.
Θέλω να πιστεύω, ότι έχουν την θέληση όχι απλά να διαχειριστούν τα τρέχοντα θέματα, αλλά να θέσουν την προσωπική τους σφραγίδα επιχειρώντας την εκ βαθέων κατανόηση των προβλημάτων της υπηρεσίας εξωτερικών φρουρών και του σωφρονιστικού συστήματος γενικότερα.
Μετά από επτά χρόνια πετυχημένης λειτουργίας του θεσμού των Υ.Ε.Φ.Κ.Κ. έχει γίνει κοινός τόπος, κυρίως στο κοινωνικό σύνολο, υπέρ του οποίου έτσι και αλλιώς εργαζόμαστε και από το οποίο τελικώς κρινόμαστε, ότι η εξαρχής απόφαση δημιουργίας αυτής της ειδικής υπηρεσίας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και η λειτουργία της σε επίπεδο αυτόνομου τμήματος υπαγόμενου στην διεύθυνση του Κ.Κ. αλλά και σε επίπεδο διεύθυνσης υπαγόμενη στην Γενική Διεύθυνση Σωφρονιστικής Πολιτικής υπήρξε σωστή. Η Υπηρεσία ανέπτυξε δική της ταυτότητα και προσωπικότητα, αξιοσημείωτο επαγγελματισμό και αποτελεσματικότητα και κυρίως λειτουργεί μέσα στα ηθικά όρια του σωφρονιστικού κώδικα καθώς είναι χαρακτηριστικό ότι ουδέποτε έχει σημειωθεί ή ακόμα καταγγελθεί επεισόδιο άσχημης συμπεριφοράς μεταξύ υπαλλήλων και κρατουμένων, αλλά πάντα ενεργούμε με γνώμονα τον σωφρονισμό και τον σεβασμό της αξιοπρέπειας των κρατουμένων, χωρίς αυτό βέβαια να μας έχει εμποδίσει ώστε να είμαστε αποτελεσματικοί.
Το ζητούμενο όμως είναι ότι η Υπηρεσία μας από την ίδρυση της, βιώνει – βρίσκεται διαρκώς σε ένα μεταβατικό στάδιο και θα πρέπει επιτέλους θεσμικά και υλικοτεχνικά να τραβήξει μπροστά, ώστε να μην απαξιωθεί. Τα πρώτα βήματα γίνανε με την ψήφιση των νομοθετημάτων του Ν.3388/05 του ΠΔ 215/06, η πορεία χαράχτηκε αλλά η υπέρβαση ακόμα κυοφορείται. Δεν μπορούμε κ. Υπουργέ να φανταστούμε πιο ευνοϊκή συγκυρία, από την παρούσα στιγμή, για την εξέλιξη της Υπηρεσίας μας, με την ενίσχυση του προσωπικού, την εξέλιξη και την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου και την διάθεση μέσων και υποδομής.
Δηλαδή, ζητάμε από την πολιτεία:
1. Προσλήψεις.
Σε σύνολο τριών χιλιάδων σαράντα οργανικών θέσεων, υπηρετούν περίπου οι μισοί, σε συνδυασμό με την λειτουργία των νέων Κ.Κ. πρέπει να γίνουν μαζικές προσλήψεις.
2. Ιεραρχία.
'Eχει ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο (Ν. 3388/05 & Π.Δ. 215/06) που προβλέπει την ιεραρχία των Εξωτερικών φρουρών. Πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία, ώστε να τερματιστεί σταδιακά αυτή η μεταβατική περίοδος, που θέλει εκατό και πλέον αστυνομικούς υπαλλήλους να ασκούν διοίκηση σε υπηρεσίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
3. Υπηρεσιακός δημόσιος οπλισμός & ιδιωτικός οπλισμός.
Ο υπηρεσιακός οπλισμός είναι ελλιπής και παρωχημένος, είναι ανάγκη να προχωρήσει το Υπουργείο σε παραγγελία ατομικού σύγχρονου οπλισμού. Επίσης, πρέπει να βελτιωθεί η υπουργική απόφαση του ιδιωτικού οπλισμού, ώστε να γίνει πιο λειτουργική.
4. Νομοθετική διάταξη που προβλέπει ότι σε περίπτωση θανάτου Εξωτερικού Φρουρού εν ώρα υπηρεσίας, η σύζυγος του ή το παιδί του θα διοριστεί σε κενή οργανική θέση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ώστε να εξασφαλίζεται η οικογένειες των συναδέλφων.
5. Προμήθειες.
Εκσυγχρονισμό και προμήθεια νέων μέσων όπως αλεξίσφαιρα γιλέκα, ασύρματοι, κάμερες, κ.α.
6. Σχολή Εξωτερικής Φρούρησης.
Δεν υπάρχει σχολή και σημειώνεται πρόβλημα στην εισαγωγική εκπαίδευση, στην μετεκπαίδευση, κ.α. Δεν είναι δυνατό μια ειδική υπηρεσία να μην διαθέτει σύγχρονη σχολή, με κοιτώνες, σκοπευτήρια, κ.α.
7. Να βελτιωθεί άμεσα το νομοθετικό πλαίσιο, που θέλει τους νεοδιόριστους Εξωτερικούς φρουρούς να εκπαιδεύονται και μετά να περιμένουν επί τριμήνου τον διορισμό τους. Πρέπει να διορίζοντα άμεσα.
8. Το δικαίωμα των μετατάξεων. Οι Εξ. Φρουροί σε ένα ποσοστό περίπου 30% είναι πτυχιούχοι ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης. Εντούτοις διάταξη του Ν. 2721/99 απαγορεύει στους εξ. Φρουρούς να αιτηθούν μετάταξη. Δεν είναι άραγε άδικο, να διεκδικούμε δικαστικά το δικαίωμα της μετάταξης, όταν η πολιτεία έχει μια χρυσή ευκαιρία να αξιοποιήσει ανθρώπους με ειδικές γνώσεις, σε ανάλογα πόστα που σήμερα είναι κενά λόγω έλλειψης προσωπικού. π.χ. δεν είναι περίεργο τα Κ.Κ. να μην έχουν νοσηλευτές και εμείς στην υπηρεσία μας να έχουμε πτυχιούχους νοσηλευτές στις σκοπιές;
Είναι μάλιστα ενδιαφέρον και ιδιαίτερα σημαντικό, ότι στα παραπάνω ζητήματα, είναι σύμφωνη και η υπηρεσιακή ηγεσία.
Το λέγω τούτο όχι ορμώμενος από στενά συνδικαλιστικά ή συντεχνιακά κίνητρα αλλά διότι οι συνάδελφοι Εξ. Φρουροί το αξίζουν αυτό το ενδιαφέρον, καθώς επιδεικνύουν σπάνιο επαγγελματισμό και προσωπική συνείδηση, υψηλού επιπέδου μορφωτικό επίπεδο και πρωτόγνωρη για δημόσιο τομέα αποτελεσματικότητα. Η έξωθεν καλή μαρτυρία, είναι παραπάνω από βέβαιη, η υπηρεσιακή μας ηγεσία το ξέρει καλύτερα από όλους και η πολιτική μας ηγεσία νομίζω είναι περήφανη που ένα τέτοιο Σώμα με ειδικό νομοθετικό πλαίσιο υπάγεται και ορθά στο Υπουργείο Δικαιοσύνης.
Αρκεί όμως αυτό για να είμαστε ευχαριστημένοι; ¼χι πλέον.
¼ταν τα πράγματα πάνε καλά, οι στόχοι επιτυγχάνονται και άπαντες απολαμβάνουν τα καλά αποτελέσματα μιας καλής υπηρεσίας, τότε είναι και κυρίως τότε, που πρώτη μέριμνα της πολιτικής ηγεσίας θα πρέπει να είναι η περαιτέρω βελτίωση και προώθηση των αποτελεσμάτων, αλλά και η ανταμοιβή αυτών που εργάζονται. 'Oπως εμείς οι Εξ. Φρουροί των Κ.Κ. δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας στην ιδιαίτερη και επικίνδυνη εργασία μας και πετυχαίνουμε τα καλύτερα αποτελέσματα και για την πολιτική και υπηρεσιακή μας ηγεσία δεν δικαιολογούνται μεμψιμοιρίες και αναβλητικότητα.
Αν μέρος της σκέψης της σύγχρονης διοίκησης προσανατολίζεται στην αποδοτικότητα και την σύνθεση της παραγωγής με την επιπλέον αμοιβή, τότε πιο πεδίο εφαρμογής, πιο πρόσφορο από τους υπαλλήλους των Κ.Κ. και δη για τους Εξ. Φρουρούς για να αποδείξει το κράτος, ότι όχι μόνο αυστηρά ζητά αλλά δικαιολογημένα δίδει; και για να είμαι συγκεκριμένος και να μην δίνω την εντύπωση ότι πελαγοδρομούμε και ζητάμε μη, εφαρμόσιμα πράγματα επισημαίνω τα οικονομικά μας αιτήματα:
1. την αύξηση του μερίσματος διανεμητικού λογαριασμού, την οποία ο κ. Υπουργός Δικαιοσύνης την έχει υπογράψει και αναμένουμε να κάνει το ίδιο και το Υπουργείο Οικονομικών,
2. τον διπλασιασμό του ειδικού επιδόματος υπαλλήλων στα σωφρονιστικά καταστήματα, το οποίο είναι στάσιμο στα 250€ από το 2002, όταν την ίδια στιγμή άλλα επιδόματα άλλων χώρων λιγότερο ή καθόλου επικινδύνων έχουν αυξηθεί. Το γνωρίζετε εξίσου καλά ότι το κόστος ζωής έχει πραγματικά εκτοξευτεί και η διατήρηση του ειδικού κλαδικού επιδόματος σε χαμηλά επίπεδα, δεν αποτελεί κίνητρο παραμονής πλέον, γι¢ αυτό εξάλλου και πολλοί συνάδελφοι αποχωρούν από την Υπηρεσία αφού διορίζονται σε λιγότερο επικίνδυνες θέσεις με καλύτερες αποδοχές.
3. την καθιέρωση του ειδικού επιδόματος οπλισμού και εκπαίδευσης ώστε οι συνάδελφοι να προμηθευτούν σύγχρονο οπλισμό και κυρίως να αυτοεκπαιδεύονται. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα σύγχρονο όπλο στοιχίζει 1000 ευρώ και ένα κουτί σφαίρες 15.
4. και κυρίως και αυτό δεν είναι αίτημα αλλά στοιχειώδη υποχρέωση της Πολιτείας, πρέπει να αποζημιώνεται η δεδουλευμένη εργασία. Λόγω της λειψανδρίας οι συνάδελφοι εργάζονται υπερωριακά, υπολογίζουμε ότι οι υπηρεσίες οφείλουν περίπου δέκα χιλιάδες ρεπό. Χαρακτηριστικά θα σας πω ότι στον Κορυδαλλό οφείλονται 40 ρεπό σε κάθε υπάλληλο και από αυτά δεν αποζημιώνεται κανένα. Συνολικά, στην χώρα μόλις το 5% των δεδουλευμένων ημερών εργασίας, αποζημιώνεται.
Στο σημείο αυτό θέλω να αναφερθώ και σε τούτο, στον ειδικό ρόλο της Ομοσπονδίας μας και των σωματείων μας. Είναι γεγονός και καταγράφεται ως θετικό από όλους, εγώ προσωπικά το θεωρώ επίτευγμα της Ομοσπονδίας μας, η διατήρηση του υψηλού ήθους, ο ορθολογισμός των διεκδικήσεων μας και η προθυμία διαλόγου που έχουμε επιδείξει. Επίσης, είναι γνωστές οι μεταξύ μας σχέσεις, μεταξύ των συναδέλφων μου, καθώς η επαφή πια ανάμεσα μας ύστερα από τα τόσα χρόνια, έχει σφυρηλατηθεί μέσα από δυσκολίες και δυσχέρειες λόγω του εργασιακού μας περιβάλλοντος και έχει περάσει στο επίπεδο της φιλίας, της παρέας, της συντροφικότητας. Αυτό σήμερα είναι ιδιαίτερα σημαντικό, σήμερα όπου γενικότερα αξίες δοκιμάζονται, αλλά και το ζητούμενο είναι η αποδοτικότητα των υπηρεσιών ασφαλείας.
Είναι, άλλωστε γνωστό και χιλιοειπωμένο ότι το βασικό διακύβευμα σήμερα, στις δυτικές ανεπτυγμένες κοινωνίες είναι η ανασφάλεια και η εμπέδωση του συναισθήματος αυτού, εμείς μια κατηγορία εργαζομένων, ως Εξ Φρουροί έχουμε ως αντικείμενο εργασίας ακριβώς αυτό την ασφάλεια του κοινωνικού συνόλου και πιστεύω τα καταφέρνουμε τόσο καλά ώστε να κερδίζουν την εκτίμηση του κοινωνικού συνόλου λόγω αποτελεσματικότητας. Παρόλα αυτά οι μελέτες έχουν δείξει ότι η σύγχρονη εγκληματικότητα μεταβάλλεται, για μια σειρά λόγων όπως οι κοινωνικές ανισότητες, η λαθρομετανάστευση, τα σύγχρονα πρότυπα, το γεγονός ότι μέρος εξαθλιωμένων ατόμων δεν νοιώθουν πλέον μέρος του κοινωνικού συνόλου, κ.α. Συνεπώς, πρέπει και οι υπηρεσίες μας, να εξελίσσονται και να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, δεν νομίζω ότι διαφωνεί κανείς ότι η εγκληματικότητα σήμερα δεν έχει καμία σχέση με την προ δεκαετίας εγκληματικότητα. Εγκλήματα, που στο παρελθόν μαθαίνονται και διαδίδονταν ως αξιοπερίεργα γεγονότα άλλων χωρών, σήμερα συμβαίνουν έξω από την πόρτα μας.
Εξάλλου το ζήτημα είναι γνωστό σε όλους μας, ιδιαίτερα στους υπαλλήλους του Υπουργείου Δικαιοσύνης και μάλιστα σε όλα τα επίπεδα, από τις δικαστικές αίθουσες που είναι ασφυκτικά γεμάτες από το πλήθος των ποινικών υποθέσεων, έως τα Κ.Κ. τα οποία είναι ασφυκτικά γεμάτα από τους κρατούμενους, κατάσταση που οδηγεί μαθηματικά στην ίδρυση νέων Κ.Κ. Γεγονός που δίνει βέβαια ανάσες στο σωφρονιστικό σύστημα αλλά δεν πιστεύει κανείς, φυσικά, ότι αυτή είναι και η λύση του προβλήματος.
Σε αυτή τη μακρά αλυσίδα, που καταλήγει στον εγκλεισμό και των σωφρονισμό εμείς οι Εξ. Φρουροί έχουμε τουλάχιστον την ικανοποίηση και την ηθική ανταμοιβή ότι κάνουμε καλά την δουλειά μας, ότι όχι μόνο εκπληρώνουμε τα καθήκοντα για τα οποία ταχθήκαμε αλλά και προσπαθούμε έχοντας πλέον συνείδηση της ουσίας της δουλειάς μας και του κοινωνικού σκοπού που υπηρετούμε, στη βελτίωση των κακών κειμένων, στην ενίσχυση και βελτίωση του σωφρονιστικού συστήματος, το οποίο υπηρετούμε.
Εάν ο λόγος μου επεκτάθηκε πέρα από τις συνήθεις κλαδικές αναφορές και τα στενά συνδικαλιστικά πλαίσια, την απαρίθμηση των θεσμικών και οικονομικών διεκδικήσεων, εάν περιείχε κάποιους σύγχρονους και ευρύτερους κοινωνικούς προβληματισμούς για το σωφρονιστικό σύστημα και τους σκοπούς του, έγινε γιατί ξέρω ότι πολλοί από τους παραβρισκόμενους και η ίδια η πολιτική μας ηγεσία, διακατέχεται από τις ίδιες ανησυχίες και προβληματισμούς.
Είναι κυρίως επειδή ο νέος Υπουργός Δικαιοσύνης κύριος Χατζηγάκης, έχει πλούσιο συγγραφικό έργο, συνδυάζει πέρα από τα στοιχεία ενός πολιτικού ανδρός και στοιχεία στοχασμού.
Κύριε Υπουργέ,
Χωρίς καθόλου να στερείστε στην αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων, στα θέματα της καθημερινότητας, δεν σας κρύβω, ότι στο σύνολο των συναδέλφων στα Κ.Κ. η στωική σας μορφή, οι θέσεις σας και η κουλτούρα σας, μας έχει δώσει την αίσθηση ότι έχετε έρθει στο Υπουργείο Δικαιοσύνης για να αφήσετε παρακαταθήκη με το έργο σας. Παράλληλα, όμως έχει αυξήσει και τις απαιτήσεις μας, έχει ανεβάσει το πήχη όχι μόνο των διεκδικήσεων αλλά και των προσδοκιών μας, διότι απέναντι δεν θεωρούμε ότι έχουμε έναν απλό διαχειριστή των προβλημάτων, αλλά έναν πολίτη, έναν πολιτικό που θέλει να αφήσει την προσωπική του σφραγίδα. Αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα, τόσο για εμάς όσο και για εσάς.
Για εμάς αυτό μεταφράζεται στην εύλογη διεκδίκηση των ζητημάτων που σας ανέλυσα προηγουμένως, δηλαδή κύριοι επίσημοι, επιζητούμε την βελτίωση του εργασιακού μας περιβάλλοντος σε όλες τους τις πτυχές.
Για εσάς όμως κύριε Υπουργέ πρέπει να είναι κάτι παραπάνω, είναι ένα στοίχημα με το σωφρονιστικό σύστημα, τον πολίτη, αλλά και τους υπαλλήλους των Κ.Κ. τους Εξ. Φρουρούς, οι οποίοι ειλικρινά σας το εύχονται αλλά γνωρίζετε καλά ότι δεν επαναπαύονται και το απαιτούνε γιατί καταρχήν το δικαιούνται αλλά κυρίως γιατί εσείς μπορείτε.
Με τις σκέψεις αυτές σας καλώ κ. Υπουργέ να κηρύξετε την έναρξη του 6ο Πανελλαδικού Συνεδρίου.