close
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εξωτερικής Φρούρησης

 

Γραφεία:
Σολωμού 2 Κορυδαλλός
Τηλέφωνα επικοινωνίας:
2104958388
2104958588
Διεύθυνση Αλληλογραφίας:
Ταχυδρομικό γραφείο 1
Ταχυδρομική θυρίδα 91520
Τ.Κ. 18101 Κορυδαλλός
website: www.poyef.gr
e-mail: ds@poyef.gr



Θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Δικαιοσύνης και Υπουργείου Υγείας, σχετικά με την Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης Καταστημάτων Κράτησης

 

Κύριε Υπουργέ αν και ο κλάδος των Εξωτερικών Φρουρών διοικητικά υπάγεται στο Υπουργείο Δικαιοσύνης ένα ζήτημα απαιτεί την άμεση ενημέρωση και παρέμβαση σας.

Λειτουργία πτέρυγας νοσηλείας κρατουμένων, σε νοσοκομείο Αττικής.

Σε συνέχεια της πρόσφατης συνάντησης μας με τον Κο Κακαρά, Διευθυντή του Γ.Γ. του Υπουργείου Υγείας Κου Πολύζου στις 26/5/2011, καταθέτουμε ολοκληρωμένη μελέτη με τα πλεονεκτήματα της πρότασης μας για την ίδρυση πτέρυγας νοσηλείας κρατουμένων σε νοσηλευτήριο του Ν. Αττικής.

Σημερινή κατάσταση και νομικό πλαίσιο

Στην Φρουρά Κορυδαλλού υπηρετούν διακόσιοι είκοσι (220) υπάλληλοι. Αποστολή της Φρουράς είναι η φρούρηση του συγκροτήματος φυλακών Κορυδαλλού και η φρούρηση νοσηλευομένων κρατουμένων στον Νομό Αττικής.
Οι ανάγκες του προσωπικού για την φρούρηση του συγκροτήματος των φυλακών κορυδαλλού ανέρχονται σε ημερήσια βάση (τρείς οκτάωρες βάρδιες) στα εκατό σαράντα άτομα. Οι ανάγκες αυτές είναι ανελαστικές καθώς αφορούν σταθερές υπερυψωμένες σκοπιές και άλλες θέσεις ασφαλείας. Αξιοσημείωτο είναι ότι τους τελευταίους μήνες ΔΕΝ σημειώνεται κίνηση περιπόλων, λόγω των αυξημένων αναγκών φρούρησης νοσηλευομένων κρατουμένων. Τα παραπάνω προκύπτουν από το σχέδιο ασφαλείας.
Η φρούρηση ενός νοσηλευομένου κρατούμενου σε ειδικό θάλαμο, απαιτεί τουλάχιστον δύο άτομα ανά οκτάωρη βάρδια ήτοι οκτώ (8) υπάλληλοι (πρωί, απόγευμα, βράδυ, ημερήσια ανάπαυση). Αν ο κρατούμενος ΔΕΝ είναι σε ειδικό θάλαμο , αλλά σε κοινό θάλαμο (δηλαδή με πολίτες ασθενείς) ή σε ράντζο τότε οι φρουροί είθισται ή θα έπρεπε να αυξάνονται σε τρείς ανά βάρδια ήτοι δώδεκα (12) υπάλληλοι. Τα παραπάνω προκύπτουν από προεδρικά διατάγματα και εγκυκλίους της υπηρεσίας.
Συνεπώς η δύναμη που δύναται να είναι διαθέσιμη για την φρούρηση νοσηλευομένων κρατουμένων, είναι ογδόντα υπάλληλοι (220-140=80), που επαρκούν για την φύλαξη δέκα νοσηλευομένων κρατουμένων. Σημειώστε ότι δεν έχουμε υπολογίσει την χορήγηση κανονικών, αναρρωτικών, ανατροφής τέκνων, κ.α. στο προσωπικό. Με τον υπολογισμό αδειών το προσωπικό που είναι διαθέσιμο για την φρούρηση κρατουμένων σε νοσηλευτήρια, μειώνεται στο μισό από τον αρχικό υπολογισμό.
Τους τελευταίους μήνες ή καλύτερα έτη, οι νοσηλευόμενοι κρατούμενοι σε διάφορα θεραπευτήρια της Αττικής είναι κατά μέσο όρο δεκατέσσερις (14). Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν όλοι είναι σε διαφορετικά νοσηλευτήρια ή ακόμα και όταν είναι στο ίδιο νοσηλευτήριο είναι σε διαφορετικούς θαλάμους. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί εισάγονται στα νοσηλευτήρια που έχουν εφημερία ή επειδή παρακολουθούνται από γνωστούς τους ιατρούς.
Αποτέλεσμα είναι η Φρουρά να είναι διασπαρμένη σε τουλάχιστον δεκατέσσερα διαφορετικά σημεία, χωρίς να μπορεί να έχει κανένα σχέδιο αντιμετώπισης έκνομης ενέργειας με ενίσχυση και να οφείλονται σε κάθε υπάλληλο δεκάδες ημερήσιες ανάπαυσης και αδείας.

Σημειώσεις:
  1. Την τελευταία δεκαετία έχουν πραγματοποιηθεί τουλάχιστον εννέα απόπειρες απόδρασης από νοσηλευτήρια. Τρείς από αυτές ήταν πετυχημένες, ενώ έχουν σκοτωθεί δύο (2) υπάλληλοι και τραυματιστεί άλλοι δύο.
  2. 'Eξι υπάλληλοι έχουν καταδικαστεί ποινικά ή πειθαρχικά για απόδραση κρατουμένου.

Πρόταση ενιαίας πτέρυγας κρατουμένων


Αίτημα της υπηρεσιακής ηγεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης , των υπαλλήλων αλλά και των κρατουμένων είναι επί πολλά χρόνια η ίδρυση μιας ενιαίας πτέρυγας φρούρησης των νοσηλευομένων κρατουμένων.
Προτείνεται συγκεκριμένα να εισάγονται για νοσηλεία όλοι οι κρατούμενοι σε μία πτέρυγα σε ένα κεντρικό νοσοκομείο ή με ευκολία μετακίνησης (πχ Αττικό, Νίκαια, κ.α.) και όχι στο νοσοκομείο που εφημερεύει. Αν αυτό δεν είναι δυνατό τότε οι κρατούμενοι να μεταβαίνουν για εξέταση στα εφημερεύοντα νοσοκομεία και εφόσον αποφασιστεί η νοσηλεία του τότε να μεταφέρεται στο νοσοκομείο που διαθέτει την πτέρυγα.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της πρότασης είναι τέτοια που θα άλλαζε όλο το πλαίσιο της νοσηλείας των κρατουμένων, καθώς θα διαμορφωθεί ένα ασφαλές και ανθρώπινο περιβάλλον προς τους κρατούμενους.

Συγκεκριμένα:
    1. Καλύτερες συνθήκες νοσηλείας για τους κρατούμενους.
      Α) Οι κρατούμενοι σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις έρχονται αντιμέτωποι με φοβικά σύνδρομα των πολιτών ή ακόμα και του ιατρικού/νοσηλευτικού προσωπικού. Αν μεταβαίνουν σε μια ενιαία πτέρυγα νοσηλείας, θα υπάρξει ειδίκευση και προσαρμογή του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, ενώ δεν θα είναι σε επαφή με πολίτες.
      Β) Σήμερα λόγω τις έλλειψης ειδικών θαλάμων, σε πολλές περιπτώσεις οι κρατούμενοι δένονται με χειροπέδες στο κρεβάτι ή στο ράντζο. ¸να μέτρο απεχθές αλλά αναγκαίο για να περιοριστούν οι δυνατότητες απόδρασης ή άσκησης βίας από τον κρατούμενο. Το μέτρο αυτό δεν θα είναι αναγκαίο, σε μια ειδική πτέρυγα.
      Γ) Δικαίωμα όλων των ασθενών είναι τα επισκεπτήρια συγγενών και φίλων. Ωστόσο αυτό το δικαίωμα των ασθενών κρατουμένων, τυγχάνει σε περιορισμό καθώς δεν υπάρχει ασφαλές περιβάλλον στους θαλάμους των νοσοκομείων. Συνεπώς το επισκεπτήριο είναι ολιγόλεπτο και από απόσταση. Επίσης σε μια ειδική πτέρυγα θα μπορεί να ελέγξει τον επισκέπτη ο φρουρός και αν τύχει ενός επισκεπτηρίου ο κρατούμενος.


    1. Ασφάλεια για τους κρατούμενους και για το προσωπικό.
      Α) Η διασπορά των ογδόντα φρουρών και του εξοπλισμού τους σε δεκατέσσερα σημεία φρούρησης , είναι αυτονόητη ότι αν ήταν σε μία πτέρυγα θα αύξανε κατακόρυφα την ασφάλεια των κρατουμένων και του προσωπικού (όταν αναφέρουμε προσωπικό εννοούμε το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό). Είναι χαρακτηριστικό ότι σε περίπτωση ενός συμβάντος τώρα θα αντιδράσουν δύο υπάλληλοι , ενώ στην πτέρυγα εννέα με δέκα !
      Β) Η πτέρυγα που θα διαθέτει πόρτες ή κάγκελα, στα πρότυπα των ειδικών θαλάμων νοσηλείας κρατουμένων θα αποτελέσει άλμα στην ασφάλεια, σε σχέση με τους κοινούς θαλάμους ή τα ράντζα που νοσηλεύονται τώρα οι κρατούμενοι.
      Γ) Η μεγαλύτερη απειλή για έναν Φρουρό είναι ότι όταν είσαι ανάμεσα σε πολίτες δεν μπορείς να αποτρέψεις επίθεση εναντίον σου ή εναντίον του κρατουμένου (αντιδικία, ξενοφοβία, κ.α.). Στην πτέρυγα η είσοδος πολιτών θα είναι απόλυτα ελεγχόμενη και ασφαλείς.
      Δ) Θα αποτρέψει σημερινά φαινόμενα που γενούν υποψίες διαφθοράς ή χρηματισμού. Παράδειγμα η παρατεταμένη νοσηλεία ασθενών κρατουμένων ή η απαίτηση τους να τους εξετάζει συγκεκριμένος ιατρός.


    1. Αξιοποίηση προσωπικού, μείωση κρατικών εξόδων.
      Α) Σήμερα για τους δεκατέσσερις κρατούμενους που νοσηλεύονται, απαιτούνται αντίστοιχος αριθμός ιατρών και νοσηλευτών. Σε μια ενιαία πτέρυγα θα απαιτείται μία νοσοκόμα ή νοσοκόμος ανά βάρδια και ένας ιατρός που δεν θα απαιτείται καν να είναι κατά αποκλειστικότητα αλλά να καλείται από την αντίστοιχη ιατρική πτέρυγα ανάλογα με το ιατρικό περιστατικό.
      Β) Για τους δεκατέσσερις (14) κρατουμένους απαιτούνται εκατό σαράντα υπάλληλοι (!), συνυπολογίζοντας τις ημερήσιες αναπαύσεις τους (δύο εβδομαδιαία ρεπό) αλλά όχι τις μέρες αδείας. Ο ίδιος αριθμός νοσηλευομένων κρατουμένων σε κοινή πτέρυγα θα απαιτούσε μόλις το 1/3 αυτών !
      Γ) Ανάλογη με την μείωση του προσωπικού θα είναι και η μείωση των δαπανών για την νυχτερινή και εξαιρέσιμη εργασία τους.
      Δ) Το προσωπικό που θα αποδεσμευτεί από την φρούρηση νοσηλευομένων κρατουμένων, θα αξιοποιηθεί στην ενίσχυση ασφάλειας του συγκροτήματος Κορυδαλλού, όπου οι τελευταίες αποδράσεις κρατουμένων αυτονόητα ζημιώνει το αίσθημα περί ασφάλειας και δικαίου της κοινωνίας.


      Αντιλαμβανόμαστε ότι ίσως το αίτημα ή η πρόταση αυτή συναντήσει συντεχνιακές αντιρρήσεις από μεμονωμένους εργαζόμενους του νοσοκομείου που θα επιλεγεί. Αν όμως το δούμε και από αυτή την σκοπιά, την ίδια στιγμή που επιβαρύνεται ένα νοσοκομείο από την φρούρηση των κρατούμενων, δεκάδες άλλα νοσοκομεία απαλλάσσονται από αυτή την ευθύνη.



Πίνακας κοινοποίησης
      1. Κύριος Υπουργός Δικαιοσύνης

      2. Κύριος Υπουργός Υγείας

      3. Ειδικός Γραμματέας Υπουργείου Δικαιοσύνης

      4. Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Υγείας

      5. Πρωτοβάθμιες ενώσεις



Με εκτίμηση
Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εξωτερικής Φρούρησης